Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Madah Pujangga

Saturday 15 February 2014

Bait Al-Muslim



 Bismillahirrahmanirrahim..

Tiba-tiba hati ini terdetik untuk menyentuh isu yang sentiasa hangat diperkatakan ini. Ada sebab saya sentuh bab ini. Bukan kerana saya yang mahu menjejaki fasa BM dalam masa terdekat ini tetapi kerana warna warni episode dalam menuju kehidupan BM ini.
Baitul Muslim(BM) ini adalah institusi kekeluargaan Islam yang menjalani kehidupan kekeluargaan dalam suasana Islam. Jadi, sah lah bahawa Islam ini cara hidup. Bukan sekadar pembawaan nama agama. 

Secara terus terang, saya bukannya seorang yang berpengalaman kerana secara faktanya saya belum mendirikan rumah tangga. Tetapi secara langsungnya, saya tergerak untuk menulis pada blog ini apabila saya menonton episode dunia kekeluargaan yang berada di depan mata saya.
Ok lah. Pertanyaan saya, apakah tujuan kita mendirikan rumah tangga?
Ada yang kata :

“Dapatkan pasangan hidup lah”

“Dapat anak ramai dan meluaskan empayar kekeluargaan” gaya ayat macam apa je. Haha

“Untuk mengasihi dan dikasihi”

“Untuk mencapai sakinah, mawaddah warahmah”

“Kahwin kan sunnah”

 “Kahwin kan boleh mengelakkan zina. Hubungan yang halal untuk menghubungkan manusia”

Dan macam-macam lagi versi jawapan. Apa kata anda? Fikir-fikirkanlah..
Secara logiknya lah, andai anda memberi respon yang biasa-biasa seperti mencari pasangan hidup, hanya sekadar itukah? Selepas itu, apa perjalanan hidup yang anda rancang? Matlamat anda untuk mendapat pasangan hidup dah settle. Jadi apakah tindakan seterusnya? Menunggu untuk mati bersama pasangan?

Yang mahu meluaskan empayar kekeluargaan, tak salah. Memang itu adalah salah satu system kekeluargaan. Tapi zuriat yang macam mana yang kita mahukan. Sudah tentulah zuriat yang baik. Tak begitu?

Yang kata kahwin itu sunnah, itu memang benar. Namun mengapakah sunnah kahwin sahaja yang hebat diperkatakan?

Semua jawapan yang diberi tidak salah. Namun bagaimana pembawakan kita akan hal tersebut.
Mungkin lah sebahagian daripada kita melihat alam perkahwinan sesuatu yang indah. Tapi benarkah ia akan menjadi indah apabila kita yang berada di dalamnya? Yang itu saya tak dapat jawab kerana saya belum berpengalaman. Namun, sekiranya Allah mahu menguji, walaupun sebaik mana anda pun, Allah tetap uji.

Tetiba saya terfikir, hampir kebanyakan insan memasang niat untuk berkahwin. Tetapi sekadar berkahwin sahaja. Setelah tercapai matlamat mereka untuk berkahwin, namun tiada apa susulan setelah itu. Berkahwin atas nama berkahwin, jadi trend atau ikut sunnah. Namun pada hakikatnya, sejauh mana anda merasa bertanggungjawab keatas perkahwinan tersebut. Dan sejauh mana anda mencari keredhaan atas perhubungan tersebut. Dan sejauh mana anda mempertahankan dan bertoleransi terhadap perkahwinan tersebut?

p/s: Saya sedang membebel dengan diri sendiri. Moga lebih celik minda akan situasi-situasi mendatang.

No comments:

Post a Comment