Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Friday, 30 May 2014

Menabung

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku perasan sikap aku yang suka boros. Aku pantang ada duit banyak walaupun itu duit pinjaman untuk biaya kos pengajian aku.

Lepas aku lama berada di bawah naungan tarbiyah, murabbiah aku berjaya sental kotoran(jahiliyyah) yang ada dalam diri aku. Memang susah nak hilang kesan kotoran degil tu memang belum fully kotoran tu pergi. Tapi sedikit sebanyak aku merasai kemanisan dalam gerabak ini. Semakin terasa aku disental. Salah satu yang murabbiah aku pernah sentuh adalah simpanan.

Aku tahu, aku belum berkerjaya dan tiada gaji. Jadi aku mula dengan sedikit usaha yakni menyediakan dua tabung. Satu untuk masa hadapan, satu untuk Haji.

Displaying 20140530_133128.jpg

Apa rasionalnya?

Untuk yang haji tu, Umat Islam wajib untuk menunaikan haji bagi yang berkemampuan. Murabbiah pernah kata, cuba berusaha untuk itu, biarpun sekecil-kecil usaha yang kita lakukan. Dia kongsikan lagi, ustaz dia kata, biarpun sehari kita simpan 10sen, Allah tengok usaha kita. Yang penting kita ada niat dan usaha untuk mencapai jemputan Allah ke Baitullah Al-haram.

Kedua, bagi simpanan untuk masa hadapan. Tak dinafikan kalau kita tak simpan part yang ni pun takpe asalkan pandai-pandai guna duit. Contohnya, bila dah emergency takde duit hujung-hujung sem, mesti kita guna juga. Mungkin yaa. Tapi saya cukup yakin kalau saya tak buat macam ni, lagi lah entah ke mana duit-duit tu akan diguna. At least dengan cara ni kita nampak yang kita ada simpanan. Tapi make sure berdisiplin! Jangan guna selagi tiada keperluan yang penting.

Alhamdulillah. walaupun permulaan yang agak lambat, kita cuba juga lah ye?

Terfikir nak buat satu lagi tabung, iaitu tabung untuk duit-duit amal. Contoh macam untuk Palestin ke, Syria ke, untuk para mangsa-mangsa bencana alam atau pesakit-pesakit kronik. Tapi tabung ni, tak tahu nak start bila sebab takde bekas lagi. cuma ada dua je.

Kadang-kadang pernah terfikir, kalau simpan duit macam ni, tak dapat enjoy lah dengan duit tu. Banyak sangat nak diagihkan. Tapi I believe in Allah. Semua ni Allah bagi pinjam walaupun saya dapat duit pinjam dari SUK Selangor je. Maklum lah student lagi. Lagipun kenapa kita nak kedekut sedangkan Allah dah bagi sumber.

Kan.. kan..


Sekadar perkongsian.. Maassalamah..

Thursday, 29 May 2014

Impian

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku punyai impian.
Aku punyai impian yang dimana aku ingin kembara di bumi para anbiya'

Mengamati segala sejarah-sejarah perjuangan mereka.
Mengambil pengajaran disetiap pelusuk cerita.
Untuk kebangkitan darah muda yang akan datang.

Kemana aku mahu pergi?

Aku mahu ke Makkah.
Aku mahu ke Turki.
Aku mahu ke Cordova, Andalusia, Spain.
Aku mahu ke Tanah arab.

Aku juga mahu kembara keseluruh dunia untuk melihat budaya dan peradaban manusia.
Aku mahu menambah pengalaman dan hujah betapa hebat kuasaNya.

Aku tahu, kembara itu tidak semudah menekan papan kekunci ini.
Tiada apa-apa yang berlaku jika hanya sekadar terluah di ruang maya ini.
Lakukan dengan usaha.

Mohon doa kalian.
Agar Allah memberi belas ihsan untuk ku menggapai impian ini.

Saturday, 10 May 2014

Hudud

Bismillahirrahmanirrahim..

I dont know whether this statement was right or wrong. but it makes sense. I'm copy it from someone status. Happy Reading.. :)





"CNN dan media barat sekarang ni sibok mengancam Brunei sbb Undang Sharia. Mereka memboikot semua hotel2 dan kepentingan Brunei. Berikut salah satu jawapan Kerajaan Brunei kpd mereka....

In your countries you practice freedom of speech, freedom of press, freedom of religion, etc. It's in your constitution It's your political system, your national identity, your rights, your way of life.
In my country, we practice a Malay, Islamic, Monarchical system and we're going to start practicing the laws of Islam, Sharia Law . Islam is in our constitution, our national identity, our rights, our way of life.
We may find loopholes in your laws and justice system and you may have found ours, but this is our country. Just like you practice your right to be gay, etc. for this world you live in now, we practice our rights to be Muslims for this world and the Hereafter. This is an Islamic country practising Islamic law. Why don't you worry about your kids being gunned down in schools, worry about your prisons being unable to accommodate convicts, worry about your high rate of crimes and DUIs, worry about your high suicide and abortion rate, worry about whatever it is that you should be worried about THERE. Many religions are against homosexuality, it's nothing new. The moment you hear that Islam and Muslims making a stand and trying to reaffirm their faith, you judge, you boycott, you say that it's wrong, it's stupid, it's barbaric. Again, go back to those worries that you should focus on I've mentioned earlier. Is it not wrong to legalize deadly weapons, is it not wrong to allow unborn babies to be killed, is it not wrong to allow a lifestyle that results in AIDS and discontinuation of the next generation?
Why do you care so much what's happening here in an Islamic nation when you didn't even bat an eyelid about the Syrians, Bosnians, Rohingyas, Palestinians,etc. Thousands are being killed there and you don't care, not one is killed here under this Sharia Law, and you make a big fuss, even when the citizens here who are directly affected by it, accepts it with peace. Punishments may be harsher but it does not mean it's easier to be carried out. There are processes to go through before an actual conviction. We are fine with it, we are happy. BruneiUnited"







I hope you all understand about it. then, when the Hudud implemented, the criminal will be reduce right? People will be more aware about the executed and try not to do it. I hope so and it is just my opinion. May Allah bless Sultan Brunei effort. I am impress with him because he try to create and build a Muslim's country environment. Glad to hear about that.


 


And.. This was going on in Malaysia:


 

It makes sense. 
GST was another issue and I dont want to talk about it.


From your side, What your opinion about Hudud? You can share to me. I'm glad to know. Never mind if you disagree with me. :)

Friday, 9 May 2014

Kecewa

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum dan Salam Satu, Dua, Tiga dan Empat..

Alhamdulillah ala kulli hal..

Kecewa adalah satu perasaan yang menggambarkan ketidakpuasan hati terhadap sesuatu. Mungkin kerana ketidaksampaian kepada jangkaan-jangkaan yang kita bina sendiri. Akhirnya, tidak terjangkau pun jangkaan tersebut. Tipulah kalau saya cakap saya tak pernah kecewa. Bahkan minggu ini sahaja, pelbagai perkara telah mengecewakan hati saya.

Sebenarnya bukan nak cerita sangat pun mengenai kekecewaan diri sendiri. Bahkan bukan semua orang nak ambil tahu bukan?

Mengapa ada kecewa?

Kalau ikut jawapan saya, itu adalah sentuhan ujian dan dugaan daripada Allah. Allah memberi mesej secara halus supaya kita bangkit.
Kalau ikut skema jawapan, mungkin jawapan ini tidak membolehkan saya dapat markah penuh. Mungkin sahaja ada jawapan-jawapan lain lebih bernas.

..."Kami mengembirakanmu dengan jalan yang sungguh benar; oleh itu janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang berputus asa". (15:55)

Siapa sangka disaat kita berada dilorong kekecewaan, kejatuhan dan segala kedukaan, siapa tahu dihujung jalan kita bertemu dengan cahaya kegembiraan. Yang pasti jangan putus asa. Teruskan berjalan dengan penuh semangat.

Apa guna kita tenggelam di dalam kekecewaan?

Count your blessing. You will free from your frustration.