Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Madah Pujangga

Tuesday 18 February 2014

Dunia masa kini yang hebat



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

Allahumma solli ala Muhammad. La ilaha illallah. Allahu akhbar!

Dunia masa kini sangat hebat cabarannya. Do you know why? 

Sebab kita terlalu banyak komitmen.
Komitmen terhadap akaun facebook(fb), twitter, instagram, blog (macam ni) dan lain2 media social lagi. Sibuk-sibuk je nak update akaun2 ni semua kan? Orang dulu-dulu mana nak fikir pasal update status kan? Takpelah, kita ikut arus perdana. Dari sini, kita boleh buat some good deed. Update benda baik dan positif.
Tahu tak segala perucapan kita, status kita menjadi tanggungjawab kita. Tak kisah baik atau buruk. Mungkin yang buruk tu boleh dijadikan pengajaran. If they take for a lesson lah. Apa2 pun based on niat kita.

Selain itu, marcapada ini, tuntutan ilmu juga menjadi salah satu factor hebatnya cabaran kita. Yalah, kita perlukan ilmu untuk menegakkan syiar Islam. insyaAllah. Dengan sibuk nak kena buat assignment, baca buku ilmiah dan seumpamanya.
Plus, dengan sibuk kerjayanya lagi, masa with family, kawan, social/masyarakat.. Semua tu kita nak buat kan?

Nak tambah lagi ni, demi nak memahami bahasa perlakuan masyarakat sekarang, watching movie pun menjadi to-do-list harian. Tak kisah lah k-drama, j-drama, Bollywood, Hollywood, Malay movie and what so ever. Kita boleh je ambil pengajaran daripada kisah2 tu kan? Asalkan tak hanyut.
Fuh~ hebat-hebat belaka orang kita sekarang. Semua benda nak buat.
Tu belum lagi any others to-do-list macam nak travel around the world, hiking the highest mountain, become a great leader or athelete and etc.

Selain tu, banyak lagi serangan-serangan dunia harini yang kita perlu pertahankan macam serangan hiburan, smoking, gejala social, arak dan budaya-budaya di luar tabi’i yang diharamkan oleh Islam.

Jika anda salah seorang daripada golongan yang mampu menepis serangan-serangan ni, tahniah! Anda di antara orang yang hebat. Teruskan mujahadah bagi menghalang perkara tersebut menular.
Perkara-perkara tersebut menjadi cabaran-cabaran yang hebat bagi kita bagi untuk teruskan mujahadah. Moga kita terus tsabat(teguh) di jalan yang diredhai-Nya.

With love,
A single step

p/s: tulisan ini ditulis dengan penuh rasa kasih dan cinta kepada diri sendiri dan kepada semua yang mahu mengambil iktibar. Mari sebarkan cinta.

No comments:

Post a Comment