Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Madah Pujangga

Saturday 15 February 2014

Masin



Assalamualaikum..

Apa benda yang masin ni?

Haha..  It just a short nonsense story..

One day, saya follow my mak pergi jadi penanggah kat kenduri kampong sebelah. Actually, saya ni nak cuba membina hubungan dengan orang memandangkan my dominant personality sangat susah nak bercakap dengan orang. So, I push myself to do that walaupun cuma makcik-makcik je. Never mind. Cuba bergaul dengan orang tua, nanti senang nak tambat hati mak mertua? Eheh.. Ataupun tambat hati makcik-makcik tu untuk jadi menantu depa.. *mengarut. Hoho.. Then, nak dijadikan cerita, saya makan lauk kenduri kat situ lah kan.  Rasa masin!! Yang peliknye, saya je yang rasa lauk tu masin. Depa buat rilek ja.. Pastu ada makcik tu pun cakap, “kalau rasa masin, tak lama lagi la nampaknya nak buat kenduri macam ni”. Saya senyum-senyum kambing. *Alahai menyampah pulak. Dengan pantasnya mak membidas “Biasanya kalau masak sendiri dan makan sendiri rasa masin lah”. Ok, mak menghancurkan anganku.

That is the first scene yang menggambarkan how I get know asal-usul pasal masin tu.

Ada satu hari ni, masak telur dadar je pun. Tetiba rasa masin. Aih, teringat kata orang-orang tua waktu kenduri haritu. *Flashback kejap. –Sila rujuk scene first.

Keesokan harinya, bila masak sup, beriye masukkan garam sikit-sikit biar tak rasa masin. Betapa berhati-hatinya saya ni untuk mengelakkan kerasaan kemasinan terhadap makanan air tanganku. Punyalah tawar hebeh . Penat tawar menawar, akhirnya saya Berjaya mengelakkan kemasinan tersebut terjadi. Yeay! I did it! Perfect!

Disebalik kisah tersebut, actually I just wanna to tell that I not ready yet for BM. That’s why saya begitu beriye nak mengelakkan benda tu. But, if will happen so, I just obey the sunnatullah right?
Masam manis masin dan pedas perkara biasa dalam makanan. Begitu juga kehidupan ini.  

Tip: Garam antara pengikat kasih melalui makanan. Tanpa garam, hilang seri makanan. Tawar. Kan? Kan?

P/s: sorry i thought I just wanna to write a very short entry. But I didn’t. Haha. Sorry for this annoying entry and unproper language.

No comments:

Post a Comment