Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Madah Pujangga

Tuesday 10 July 2012

Ramadhan bakal bertandang

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Apa khabaq semua? lama dah tak update blog ni..  *sambil tiup sawang2 di blog ni*

Alhamdulillah.. hari ini Allah memberi peluang dan ilham serta membuka hati cik single menghapdet blog ni.

hati ini tetibe melonjak-lonjak keriangan pulak nak menyambut Ramadhan yang bakal kunjung tiba dalam 10 hari lagi. mane tak nye tadi baca Al-Quran terjumpa ayat pasal puasa dan dekat playlist, keluar lagu puasa jugak. tu yang berbunga-bunga hati ni. bak kata pujangga 'dalam hati ada taman'. #eh

Ramadhan adalah bulan yang ke 9 menurut kalendar hijrah. dan kita diwajibkan untuk berpuasa pada bulan barakah ini. Ia telah dinyatakan dalam Rukun Islam yang ketiga.


"Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan puasa ke atas kamu sepertimana telah diwajibkan ke atas orang-orang daripada sebelum kamu. Semoga kamu bertakwa" (Al-Baqarah: 183)

Puasa bererti menahan diri. kita perlu menahan diri daripada makan, minum dan perkara2 yang membatalkan puasa pada siang hari disertakan dengan niat di malam hari.

Ramadhan pula bererti panas terik.
menurut cerita yang saya dengari, buah kurma hanya berbuah pada musim panas dan musim itu adalah pada bulan Ramadhan. nampak tak relationship dia tu?
sebab tu lah Yusof Taiyob muncul pada waktu Ramdhan. hehe.

Kalau nak diikutkan, sungguh banyak cerita yang cik single nak habaq pasal Bulan Ramadhan ni. cik single tahu anda sekalian dah tahu banyak pasal Ramdhan kan? setiap tahun ada lalui bulan Ramadhan kan? So, i just tell you all sampai sini je okei. esok lusa kalau cik single rajin, cik single hapdet lagi. *nampak beno malasnye kan* hehe. oppzz sorry.

sebelum tu, cik single nak mendendangkan lagu buat semua. Puasa dulu baru raya okei! jangan duk sibuk2 nak raya. selamat melayan lagu ini~



jadi di sini cik single mengucapkan Salam Ramdhan Al-mubarak. Semoga bulan ini kita sama-sama memanfaatkannya bersama. Selamat beramal.

eh, dah ade anak bulan ramadhan.


AHLAN WASAHLAN O RAMADHAN!

wallahualam..

maassalamah

uhibbukfillah :D


p/s: jangan puasa yang yuk eh. 'yang yuk= siang2 bukak periuk.'





No comments:

Post a Comment