Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Madah Pujangga

Monday 8 September 2014

Kenapa menulis blog?

Bismillah..

Alhamdulillah. Harini officially final year student di UPM. Saya tahu, banyak dugaannya berada di tahun akhir. Jadi saya cuma berharap pada belas ihsan Allah agar dipermudahkan. Doakan saya juga untuk kejayaan di dunia dan akhirat.

Terasa lelah juga sebab projek tahun akhir. Rasa tak bersemangat sebab eksperimen tak membuahkan hasil. Tapi saya perlu akur itu dugaan dan cubaan untuk meningkatkan ilmu dan akhlak kita insyaAllah.

Berbalik kepada tajuk utama, saya menulis blog bukannya sebab suka sangat pun. I am not a writer .
Tapi, saya menulis untuk :

  •  Bahasa

memantapkan Bahasa Malaysia. Almaklumlah.. belajar BM setakat SPM je. Itupun dapat A neutral. Malu dengan orang Cina yang dapat A+. Kat UPM pun belajar dalam Bahasa Inggeris. Tapi takdelah nak kata I ni pandai speaking. speaking pun kelaut.

Orang kata bahasa melambangkan jati diri kita. Makanya untuk memantapkan skill bahasa anda, hendaklah banyakkan membaca. Hmmm.. Membaca adalah salah satu kelemahan saya. Tapi takpe, boleh diusahakan ke arah pembacaan yang lebih baik. Jadi, saya ambil inisiatif menulis sebagai 'cover' membaca. Hohoho. Boleh ke macam tu? Ada usaha kan. Berharap agar dipermudahkan. Lagipun dengan bahasa lah kita dapat menyentuh hati manusia. Errr. ekceli, Allah yang menyentuh hati manusia. Tapi kita sebagai perantaraan.

Ada pernah terbacar 'header' artikel yang menyatakan yang orang Melayu Malaysia tidak pandai berbahasa. Ada rasionalnya tajuk tu. Sebab kita nak kata sepenuhnya cakap BM pun tidak juga. kebanyakannya bahasa rojak, bahasa urban, manglish dan sebagainya. Bukan nak kata salah. Tapi ia melunturkan bahasa itu sendiri. Haih, nak kata kita bagus dalam bahasa lain pun tak juga. :(

Takpe, kita belajar sikit2 ye. Mari perbanyakkan tabung perkataan/vocab.

  • Inspirasi
Sebenarnya, saya tak tahu sebanyak mana saya telah memberi inspirasi kepada manusia lain. Dan saya juga tak tahu sejauh mana orang yang membaca terasa terinspirasi. Eh? entah2 takde pun orang yang membaca pun.
Terasa nak menginspirasi orang. Jadi kenalah be strong dan positif kan?


Moga dipermudahkan dan diredhai Allah atas segala usaha2 kecil kita.


Step by step. Biarpun langkah kita kecil, tapi consistant, ia boleh membuahkan impak yang besar. iA.

Jom layan video ini. Small action, big different. :)


No comments:

Post a Comment