Pages

Taiko belog

My photo
I don't want to make one big change, but millions of small changes. A journey of a thousand miles begins with a single step.

Madah Pujangga

Showing posts with label syukur. Show all posts
Showing posts with label syukur. Show all posts

Friday, 24 October 2014

Cerita Musafir #1 (Planning awal)

Bismillah..

Alhamdulillah ala kullii hal..

Tanpa disedari, planning backpacker berjaya juga dilaksanakan. Sebenarnya tak ingat macam mana boleh start timbul idea ni.
Lagipun, aktiviti backpacker ni memang one of my wishlist. Wishlist nak berjalan jauh sebab nak tengok budaya dan kebesaran Allah di tempat lain. Sebab lain adalah, belajar dari pengalaman. Sebelum ni, dengar cerita orang je. So, tak rasa pengalaman itu. So, feel dia lain bila dah rasa pengalaman sendiri.

Cadangan ini wujud pada seminggu sebelum hari kejadian rasanya. Mula-mula tak ambil serius. Sebab mungkin hanya bualan dan anganan kosong. Tapi, disebabkan masing-masing mempunyai keinginan yang tinggi, jadi planning itu terus berjaya terlaksana. Alhamdulillah.

Asalnya, planning berdua je. Namun, kami cuba mencari orang lain lagi untuk memeriahkan lagi pengembaraan kami. Jadi, kami tiga pengembara berjaya mencipta memori di Penang pada 22 Oktober yang lalu. Kami bercadang untuk berjalan sehari sahaja walaupun terdapat rakan-rakan yang lain mencadangkan buat 3hari 2malam. Sebenarnya pengembaraan backpackers kali ini adalah salah satu misi bajet. Jadi, kami rasa sehari pun cukup untuk mencipta precious moment kat sana.

Syukur kehadrat Illahi, Allah juga mempermudahkan urusan kami serta menyelitkan sedikit cabaran bagi mewarnai perjalanan kami.

Sebelum bermulanya kisah pengembaraan kami, kami buat sedikit survey tempat mana yang ingin dilawati. Kami juga survey harga, tempat makan, pengangkutan dan masa perjalanan agar kami dapat memanfaatkan keberadaan kami sepenuhnya sewaktu di sana.

Alhamdulillah. persediaan awal dan sedikit survey ini sedikit sebanyak membantu melancarkan aktiviti perjalanan kami.

Ibrah: Persediaan awal, survey awal.

Gambar hiasan





Monday, 6 January 2014

Syukurku PadaMu

Bismillah.

Disaat aku lihat mereka mempunyai kelebihan, aku mulai rendah diri dengan diri sendiri.
Disaat kurasa hidup mereka lebih bewarna warni, aku mulai rasa hidupku kelabu.
Disaat kurasa mereka peroleh apa yang mereka mahu, aku disini tiada apa-apa.
Disaat mereka mencapai satu pencapaian yang mampu dibanggakan, aku disini tiada apa yang mampu aku banggakan.
Disaat aku rasa mereka mampu, aku disini merasa yang aku sekadar mampu melihat.

Sungguh, ada satu sisi yang aku tidak sedar.

Disaat mereka merungut, baru ku sedar betapa kurangnya masalahku berbanding mereka.
Disaat mereka kekurangan, baru ku sedar aku mempunyai segala keperluan yang memang cukup-cukup untukku.
Disaat mereka dilanda badai, baru ku sedar, penderitaan mereka yang lebih payah berbandingku.
Disaat mereka kurangnya kasih sayang, baru ku sedar kasih ibu bapaku tiada tara walaupun mereka tak tonjolkan.
Disaat mereka berada dilorong-lorong yang entah dimana-mana, baru kusedar aku masih terpelihara disini.

Doakan mereka untuk kehidupan yang lebih baik. Aku juga tidak tahu keadaan mereka ini bagaimana dan dimana. *Syria, Palestin, Rohingya, Selatan Thailand, Mesir dan seluruh kaum yang tertindas.

Jadi, apa lagi mahuku?

Aku bukan mahu wang menggunung.
Wang menggunung tidak menjamin kebahagiaan dan kesejahteraan pada masa depan.
Aku juga bukan mahu kelebihan yang luar biasa.
Apakah gunanya kelebihan yang diamanahkan jika tidak dikongsi untuk seluruh alam. Biarlah kelebihan ini kelebihan yang mampu dipikul dan dikongsi sekalian rahmat.

Ya, mungkin kesederhanaan itu yang aku mahukan.

.Sederhana.

Tuesday, 24 September 2013

New semester, new challanges

Assalamualaikum yalls..

Hi new semester! Nice to meet you.. And please be nice to me..

Naik semester baru ni, aku tak rasa pape. Rasa excited pun tak, rasa malas pun tak, rasa rajin pun tak.. No hard feeling.. Rasa sayang, sayang heyy kot.. *nyenyanyi

Naik2 semester je dah banyak program yang beratur untuk dijalankan/disertai. phew~
Kuharap ku akan perolehi sesuatu pelajaran serta dikurniakan Al-Ikhlas untuk menempuhi segalanya.

Semester ni, UPM melaksanakan GO GREEN CAMPUS. recycle, use bicycle, no plastic and polistrene. nak makan digalakkan sangat bawak tupperware sekali. Itupun kalau nak bungkus lah..Nak dijadikan cerita, semester ni saya tak bawak motosikal. Jadi, ramai tanya, "Mana motor?". Alang2 tengah Go Green Campus ni, konon2 lah sokong kempen ni. Padahal motosikal tu adik yang guna. Still alhamdulillah. still own a foot to step. Then, boleh lah laksanakan healthy lifestyle. Dengan banyaknya berjalan, maka, berciciran lah lemak di tengah jalan. Eheh~

No matter what, saya perlu teruskan melangkah untuk terus maju.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."
(2:286)

Moga Allah Redha..

nota kaki: ramai cakap saya makin kuruih. ^^ok tak penting kbai





Saturday, 21 January 2012

Syukurlah!

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah.

Yok pakat sama-sama mengira nikmat-nikmat Allah..

1.. 2.. 3.. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.. 9.. 10.. 11.. 12.. 13.. 14.. 15.. 16.. 17.. 18.. 19.. 20.. 21.. 22.. 23.. 24.. 25.. 26.. 27.. 28.. 29.. 30.. 31.. 32.. 33.. 
ahahahahahah~ semput..
*still counting. tak terkira la cik kiah, cik bedah, cik peah, cik timah oiii~

.....sekiranya kalian menghitung nikmat-nikmat Allah, nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya..... (Ibrahim:34)

Subhanallah! betapa banyaknya nikmat yang Allah berikan kepada kita. kenapa
 tidak dapat menghitungnya? kerana terlalu banyak nikmat yang dikurniakan.
Dari yang boleh dilihat dari mata kasar sampailah yang tak terlihat di mata kasar manusia.

tak percaya? cuba kira oksigen yang anda hirup dari kecil hingga sekarang.. boleh kira?
itu baru oksigen cik timah, cik peah oiii~
ni haa.. mata, kaki, tangan?
haaaa~ lagi.. segala proses yang berada di dalam badan. si jantung mengepam si darah. sungguh complex nya ciptaan Allah. subhanallah!

Pada diri kalian juga terdapat tanda-tanda kebesaran Allah. Apakah kalian tidak memperhatikannya? (Adz-Dzariat:21)

tu baru sikit yang diperkatakan. terlampau sikit! namun apakah balasan kita kepada Allah? adakah sebanyak nikmat yang dikurniakannya?

Mereka mengetahui bahawa semua nikmat yang ada berasal dari Allah, tetapi mereka mengingkarinya..... (An-Nahl:83)

Astaghfirullahalazim.. Sesungguhnya aku insan yang kerdil.

penat berceloteh. 

oksyukrantata.

maassalamah.

uhibbukfillah ;)

nota kaki : mari sentiasa panjatkan kesyukuran kepada Allah.